NL | EN
NL | EN

ACM treedt op tegen kopers én verkopers van nepreviews

Advocaten > Blog > ACM treedt op tegen kopers én verkopers van nepreviews

De Autoriteit Consumenten en Markt (ACM) heeft al eerder opgetreden tegen websites die nepreviews kochten. Nu wil de ACM ook de bron aanpakken en optreden tegen de verkopers van nepreviews. De boetes kunnen oplopen tot in de honderdduizenden euro’s.

Welke taken en bevoegdheden heeft de ACM?

De ACM is een zogeheten ‘zelfstandig bestuursorgaan’. Dit betekent dat zij bij de Rijksoverheid hoort, maar geen deel uitmaakt van een ministerie. De ACM neemt besluiten waartegen bezwaar en beroep openstaat en heeft onder meer als taak het bevorderen van goed functionerende markten, ordelijke en transparante marktprocessen en een zorgvuldige behandeling van consumenten. Onderdeel van dit takenpakket is het handhaven van regels die bedoeld zijn om consumenten te beschermen.

Wat ziet de ACM als nepreviews?

Nepreviews zijn reviews waarvoor een onderneming betaalt, waarbij de reviewschrijver de lijn volgt die de betaler wil. Dit kan worden misbruikt. De bedrijven die dergelijke dienstverlening aanbieden, worden al langere tijd door de ACM beboet. Vaak gaat het om bedrijven die online actief zijn en neprecensenten gebruiken die in het buitenland wonen, ofwel gebruikmaken van AI-techniek.

Zo kan een webshop doen alsof zij heel goed werk verricht, terwijl de praktijk anders is. Bedrijven kunnen ook nepreviews kopen om concurrenten in een kwaad daglicht te plaatsen. Dit laatste komt minder vaak voor.

Een nepreview is volgens de ACM ook als een webshop korting geeft bij een positieve review, omdat dit van invloed is op de inhoud van de review. Een webshop die deze werkwijze hanteert, moet bij de reviews vermelden dat de schrijvers er een vergoeding voor hebben gekregen. Ook het selectief plaatsen van reviews ziet de ACM als misleiding, omdat hiermee ten onrechte een (te) positieve indruk van een bedrijf wordt gewekt. Datzelfde geldt voor het kopen van nepvolgers of neplikes.

Al met al zorgen nepreviews voor een oneerlijke concurrentie met aanbieders die wel echte klantbeoordelingen gebruiken.

Tot slot is het doen alsof een product populair is, ook een vorm van misleiding. Als een website weergeeft hoeveel mensen er naar een product kijken, moet dit een actueel, live aantal zijn, en niet een optelsom van iedereen die bijvoorbeeld binnen een week naar dat product heeft gekeken.

Wil je gebruikmaken van nepreviews?

Het mag duidelijk zijn dat we het kopen van nepreviews nadrukkelijk afraden. Los van alle morele argumenten, zijn de financiële risico’s groot. De ACM kan kopers of verkopers van nepreviews boetes opleggen tot maximaal € 900.000,- per overtreding, of 10% van de jaaromzet. Aangezien de ACM handhaaft op nepreviews, kan dit ook een civielrechtelijke claim opleveren van consumenten die een product hebben aangeschaft op basis van gunstige reviews en zich misleid voelen. Dit kan leiden tot zowel grote kosten als reputatieschade.

Als ondernemer hoef je niet in paniek te raken. De inspanning die de ACM van een onderneming vraagt, is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt en de grootte van je onderneming. Van grote partijen wordt meer inspanning verwacht dan van kleine webwinkels. De maatregelen moeten ‘redelijk en proportioneel’ zijn. De ondergrens is dat wordt geverifieerd wie de review schrijft; dit kan bijvoorbeeld door het laten opgeven van een bestelnummer of ander bewijs van aankoop.

Vragen of advies

Heb je als ondernemer vragen over de ACM, dan kun je contact opnemen met Hayri Yildiz, door te mailen naar hayri.yildiz@bosselaar.nl of door te bellen met 030 – 234 72 05.

(Foto: EmbedSocial, via Unsplash)